Online marketéři rozlišují dva hlavní způsoby, jak přitáhnout na web firmy či do jejího e-shopu maximální pozornost cílové klientely. První možností jsou proklikové reklamy. Druhá varianta využívá k podchycení internetového publika SEO – optimalizaci. Co to je si srozumitelně vysvětlíme v článku, abyste věděli, jaké práce SEO obnáší a proč dokáže udělat z neznámých stránek premianta virtuálního prodeje.
Definice aglického termínu SEO
V češtině se pro zkratku SEO vžil pojem optimalizace stránek pro vyhledávače, která nám prozrazuje, o co se jedná. Cílem této služby je najít a odstranit veškeré chyby a slabiny webů, které zamezují jejich přednostnímu umístění ve fulltextové rešerši. Pro komerční úspěch je totiž nezbytné, aby se www nacházely ideálně v horní polovině první stránky seznamu vyhledávacího robota. Tyto prokliky využívá 90 % lidí. Čím níže vyhledávač web zobrazuje, tím méně získá návštěvníků a dosahuje pak horšího prodejního výkonu. Teprve díky sérii optimalizačních úprav, které webovky v souladu se strojovými algoritmy zkvalitní, začne být platforma snadno nalezitelná.
Optimalizace se provádí jednak uvnitř webu, což je v hantýrce specialistů on-page SEO. Mimo www ještě následuje takzvaná off-page SEO – optimalizace. Co to je a jak to funguje, si ve zkratce ukážeme v samostatných odstavcích.
On-page SEO – optimalizace: Co to je
Vnitřní optimalizace by měla začít odstraněním všech technických závad, které specialista na webu detekuje. Domácí platformy se velmi často potýkají s chybami v kódu stránek, špatně nastavenou indexací pro roboty a vadnou responzivitou pro různé velikosti displejů. Mezi další překážky, které snižují návštěvnost českých www, řadíme též pomalý hosting, zastaralý protokol HTTP a zbytečně velká data – napřiklad fotky zboží – kvůli nimž pak vázne načítání.
Jakmile je technické on-page SEO hotové, následuje optimalizace webového obsahu. Co to je za mravenčí práci, by mohli vyprávět copywriteři. Jejich úkolem bývá dosadit do textů chybějící klíčová slova. Když je robot na stránkách nevidí, nepřijdou mu jako správná odpověď na dotaz uživatele, který klíčová slova použil. Představte si situaci, kdy většina lidí píše do Google třeba “boty na ples” a vy místo toho používáte označení “taneční střevíce”. Docílíte jediného – vyhledávač doporučí zájemcům všechny vaše konkurenty a vás zmíní až na konec.
Celé on-page SEO slouží k tomu, aby se pořadí našich www ve vyhledávačích zlepšilo a přicházelo k nám alespoň o několik stovek procent více zájemců. Z nich si mnozí zarezervují naši službu nebo si objednají váš produkt.
Off-page SEO – optimalizace: Co to je
Pokud je na stránkách – anglicky on page – vše v pořádku, mohou jim experti zajistit dalších pár bodů k dobru rozvojem externího odkazového profilu. Ten se skládá ze všech linků vedoucích ze sítě k nám – proto se říká off page SEO – optimalizace. A co přesně to je, dokresluje ještě synonymní termín linkbuilding neboli tvoření odkazů. Profesionálové využívají k šíření našich vnějších linků firemní a zbožové online katalogy a sociální sítě. Někdy jim přijde do cesty vhodný partnerský web a domluví s ním vzájemnou výměnu linků. Nové klienty lákají na naše stránky též pomocí čtivých článků se zpětnými prokliky, které publikují na známých portálech a diskuzních fórech. Off-page SEO tak podobně jako jeho on-page varianta opět stimuluje návštěvnost a prodejní konverzi našich www.
Tím bychom uzavřeli zasvěcení do principu a hlavního přínosu SEO – optimalizace. Když nyní rozumíme, co to je, můžeme posoudit, zda se nám investice do růstu přirozené návštěvnosti pomocí on-page a off-page technik vyplatí. Jako profesionálové z oboru doporučujeme všem, kteří webové stránky ještě nemají, aby si je nechali vyrobit včetně SEO. Máte-li již platformu hotovou, rádi vám pomůžeme detekovat možné chyby a nezávazně navrhneme úpravy pro zvýšení rentability. Zájemci nás mohou poptat přes komentáře.