Veleslavný survival horor z velkých konzolí se konečně dočkal portu pro mobilní telefony. Do poměrně riskantního projetku se vrhlo studio IG Fun. Počínali si stejně jako vývojáři Bioshocku pro PC a máme tak možná nejlepší mobilní střílečku vůbec?
Píše se rok 2007. Celý svět netrpělivě to vyhlíží podzim, a pak to najednou přichází. Recenzenti třískají do klávesnic co to jde, zapomínají jíst, spát (možná i vykonávat potřebu), protože se právě ponořili do neprobádaného mořského světa plného ohavných stvůr. Tráví v něm hodiny a hodiny v kuse. Co je tak dokonalé a přitom pekelně strašidelné? Dámy a pánové seznamte se – svět Rapture.
Score : 96%, Tiscali: 9/10, Level: 10/10. Takové hodnocení se nebáli dát redaktoři nejprestižnějších českých magazínů a ve vzduchu tak neustále visela očekávaná věta – Bioshock, nejlepší hra roku 2007.
Terminologie
Píše se rok 2009. IG Fun vydávají Bioshock pro javu. Po relativně dlouhém očekávání tedy přichází konečně charismatický podmořský svět i k nám. Se sestříčkami, adamem, Plasmidy a Big Dadym. Aha, vy nevíte, co a kdo to je? Nuže dobrá. Nejdřív vyndejte ty špunty z uší , které tam máte od roku 2007 zaraženy, pohodlně se usaďte a bedlivě čtěte, ať konečně víte, oč jste přicházeli.
Rapture je unikátní podmořský svět zbudovaný kdysi v dávných letech, aby se zde shromáždila elita celého světa a ve spolupráci se snažila o důležité objevy, rozřešení neřešitelného. Jenže to ješte Andy Ryan – chlapík, jenž zbudoval celý komplex neměl páru, jak nehorázně se mu situace vymkne z ruky. Byl totiž nalezen Adam – všemocná látka, dělající z lidí otroky. Dokáže vyléčit jakoukoli chorobu, omlazuje, pány(ům) zvětšuje. Po něm vám zkrátka nic nechybí. Takový trochu heroin. Ale proč používám právě metaforu s drogou? Protože to přesně takhle je, potřebujete ho stále více a více a ve finálních stádiích třeba i zabíjíte za dávku.
A co vy s tím?
V původně dokonalém klimatu tedy vzniká naprostá panika. Bratr nezná bratra. A kdyby se vám to zdálo málo zamotané vězte, že se nacházíme v roce 1960 a letíme si s naším hrdinou v klidu nad oceánem. Co ovšem bůh nechtěl. Pochopitelně po havárii se ocitáte na dně oceánu a jste jediní přeživší. No a vybafne na vás tohle všechno a vy musíte rozluštit desítky a stovky zapeklitých hádanek, čeká na vás desítky smrtelně důležitých otázek a odpovědí. Do toho všude spliceři (zmutovaní jedinci). Díky Neptunu za plasmidy! Další udělátko, díky němuž pro změnu neřeže polo-doktor (z druhé půlky zombie) do vás, nýbrž vy do něj. Je libo si doktůrka ugrillovat či prohnat jím 200 Voltů? Máte možnost, ale o tom za moment.
Odpanění
Zpočátku opravdu koukáte jak vyvoraná myš. Stojíte kdesi uprostřed nečeho, přičemž jediná věc použitelná k obraně je francouzák. Tedy ten železný, cumlat se s mutanty nedoporučujeme.Vyjdete tedy první schody, prohlédnete první cákance krve na omítce odkráglujete prvního ADAMem postiženého, poprvé z jeho ostatků seberete itemy, poprvé spořádáte něco k jídlu za účelem regenerace zdraví. Zpočátku vlastně obyčejná 2D plošinovka v morbidním prostředí s občasným vylepšením. Nicméně Bioshock rozhodně neříká své poslední slovo…
Bojíte se tmy?
Jenže pak rozjedou svou vlastní show zombíci. Překvapivá velikost (2MB) umožnila zakomponovat výkřiky děsivé a ještě děsivější. Skutečně když slyšíte u úst sestřičky sténaní nebo jakmile zakřičí místní strážník, cosi jako: Who is there?, opět po dlouhé době získáváme ve hře pocit strachu. Vůbec celé hraní je nesmírně atmosferické. Vraťme se například právě k sestřičkám. Ty mají v sobě obrovské množství Adamu a jsou tam pro vás vlastně jediným zdrojem. Cesta ke zmocnění se jejich těla je leckdy velice trnitá, pokud se vám však po vítězném boji děvče octne v rukou, nastává pocit ještě horší, jelikož následuje kratoučké video, na němž se vždy dívka před vámi snaží odplazit do bezpečí. Hrdlo jí svírá strach. Extrémně působivé! Vy ji posléze chytíte a CO s ní uděláte? Budete necitní, zabijete ji a vytěžíte maximum tolik potřebné látky? Nebo ji necháte jít, naplní vás pocit dobrosrdečnosti a budete odměněni jen zlomkem toho, co šlo získat, kdyby jste se zachovali jako zlejšek? Moment, nejde jen o humanní stránku věci, za omilostnění lze být v průběhu možná také odměněm, možná daleko štědřeji než v případě zabití sestřičky. Takže jak se rozhodnete?
Terminologie 2
Bodejť, ať dokončíme, co jsme načali. Co pořád neznáte? Aha, plasmidy. Bez nich byste se neobešli. Mimo klasické ruční zbraně můžeme degenerovaným protějškům zatápět rovněž jimi. Fungují asi jako kouzla v klascických RPG: Během hraní se naučíte tři a poněvadž se jedná o možná nejzábavnější element sluší se všechny vyjmenovat. Tak za prvé jde o elektrický útok, nám dobře známý z pokémonů, že? Avšak mezitím, co Pikachu vše ničil zde protivníky jen na krátkou dobu paralyzujete, načež je vezmete po hlavě hasákem nebo odděláte devítkou, samopalem popřípadě granátometem. Ono i s ručnými zbraněmi se „vyblbnete“. Ač je jich jen hrstka, potřebné jsou všechny v průběhu celého hraní a jako bonus se u nich dají měnit náboje. Čili celkem máme 5 zbraní, v kombinaci s patnácti druhy kulek!
Ale my jsme se bavili o plasmidech, co? Nuže, přejděme k druhému útoku, tentokráte ohnivému. Ten je oproti elektrickému možná efektnější, bohužel praktické využití notně pokulhává. Vyšlete-li ho protivník vás v chvíli zmerčí a jde po vás, přičemž popálení mu ubere jen malou část života. V jedné recenzi ho vtipně, leč vulgárně nazvali: Nasrávátor 2000. A za třetí telekineze, u které jsme byli krapet zklamaní. Ta totiž umožňuje mrštit předměty na vás hozené zpět na nepřítele. Bohužel platí pouze na jeden styl nepřátel a na jeden útok, proto ho de facto nevyužijete. Ale telekineze je stylová, to se musí nechat.
A Velký Taťka na závěr
Jméno, jak vyšité pro německý „ichkomme“ film, nicméně vězte, že na konci z Big Daddyho budete mít skutečný respekt. Asi nejsilnější postava, splňující roli jakéhosi bosse. Po jeho eliminaci většinou následuje možnost použití sestřičky. Ostatně Velký Taťka symbolizuje celý Bioshock, budiž toho důkazem jeho vyobrazení na úvodním screenu. Velký robot s vrtačkou místo ruky je koneckonců jediný, který vás pravděpodobně z podmořského světa dokáže sprovodit, protože ostatní spliceři vás stojí tak jednu, dvě rány z pistole. Ke všemu nejednou stojí přímo uprostřed obrovské kaluže, takže s použitím elektrického plasmidu je každému jasné, jak musí dopadnout. Tahle interakce funguje parádně, na druhou stranu, jinou byste ve hře hledali jen marně.
Doposud je Bioshock aspirant na hodnocení podobné těm konzolovým, ovšem musíme ještě započíst jeden obrovský neduh. Byť je absence 3D pohledu naprosto pochopitelná, 2D jednoduše sráží hru o pěkných pár procent dolů. Atmosféra a grafika jsou pak ještě o nečem úplně jiném. Proto, kdo disponuje symbianovým mobilem, nechť si počká na verzi pro chytré telefony, půjde bez diskuzí o nezapomenutelný zážitek.
Spokojenost!
Přestože vizuální zpracování dosti z hodnocení ubírá (ačkoliv najdeme spoustu pěkných cut-scének, plasmidových efektů atd.), Bioshock je ve své podtatě ojedinělý zážitek. Jako další mínus bychom mohli uvést pouze nesmyslně rychlé vyprávění příběhu. Tj. dole na diplayi se zobrazí text, který však zmizí po pár sekundách, tudíž si užijí hlavně zdatní a pohotoví Angličtináři, Nemčináří, Francoužštináři chcete-li. Pohrdnout Bioshockem by byla kardinální chyba hodná Davida Rátha, i když jsme nakonec přes všechny superlativy udělili „jen“ 84%. Spoustu fajnových věcí jsme zde ani nezmínili, ale přece vám všechno nevyklopíme. Ať máte také nějaká překvapení.
Vážně, alespoň na jedné platformě mu dejte šanci a nebudete litovat. My už se totiž klepeme na pokračování! Ehm, nic jsem neřekl!